Modulul nr. 5

Subiect Progress:

DISCURSUL PUBLIC

Discursul  

              Experienţa comunicării interumane arată că există patru motive pentru care se formulează un discurs: 

  • dorinţa explicării sau informării asupra unei probleme; 
  • dorinţa de a convinge pe cineva de ceva; 
  • dorinţa de a descrie ceva; 
  • dorinţa de a povesti ceva. 

              Aceste dorinţe naturale sau intenţii determină cele patru forme de discurs definite de retorica convenţională dupa cum urmează: 

  • expunere; 
  • argumentare/persuasiune; 
  • descriere; 
  • povestire. 

              Expunerea răspunde intenţiei de a informa, de a explica de exemplu, în scopul clarificării unei idei, analizării unei situaţii, definirii unui termen, de a da indicaţii. 

              Argumentarea/persuasiunea reprezintă putere

              Persuasiunea si argumentarea au acelasi scop: de a convinge, de a lămuri. Diferenţa constă în metoda utilizată: în timp ce persuasiunea face uz de apelul emoţional implicând un minim necesar de logică şi subliniind comuniunea cu auditoriul pentru a obţine o schimbare de atitudine, de punct de vedere, de sentimente, argumentarea utilizează logica pentru a obţine această schimbare.

              Descrierea redă intenţia vobitorului de a oglindi cât mai fidel experienţa percepută în mod propriu, de a da auditoriului „sentimentul” lucrurilor/evenimentelor descrise, calitatea unei experienţe directe. 

              Povestirea este acel tip de discurs preocupat de acţiune, cu evenimente în desfăşurare şi viaţă în mişcare. 

              În concluzie, se poate spune că: expunerea explică făcând apel la înţelegere; argumentarea apelează de asemenea la înţelegere dar în scopul convingerii auditoriului; descrierea şi povestirea pot conduce, e adevărat şi la înţelegere dar apelează în mod special la imaginaţie, la capacitatea auditoriului de a recrea calităţile unui obiect sau eveniment.

10 REGULI ALE VORBITULUI ÎN PUBLIC

Vorbitul în public este dintotdeauna o cauză de stres pentru oricine. Mulţi  ne-am dori să evităm să ţinem discursuri în public, dar acest lucru este foarte greu de realizat. Indiferent dacă  lucrăm independent sau în echipe mari trebuie să vorbim în public pentru a ne atinge obiectivele. 

              A ţine un discurs în faţa multor oameni nu ar trebui să fie o activitate stresantă. Dacă ştii să descoperi cauzele de stres şi îţi însuşeşti câteva reguli, vorbitul în public poate deveni o experienţă plină de satisfacţii pentru tine.

1.   Cunoaşte locul în care vei ţine discursul

              Du-te mai devreme în sala în care vei ţine discursul pentru a te familiariza cu scena, podiumul, prezidiul, microfoanele pentru a testa echipamentele: calculatorul, videoproiectorul. Nimic nu e mai stresant decât gândul că ceva va merge prost încă de la intrarea în scenă. Astfel vei preîntâmpina posibilitatea de a cădea pe scări în drumul spre prezidiu, de a vorbi prea tare în microfon sau de a nu şti să foloseşti laptopul sau videoproiectorul din dotare. 

2.   Cunoaşte-ţi audienţa

              Întâmpină persoanele din audienţă în timp ce sosesc în sală. Prezintă-te, discută cu câteva persoane înainte de începerea discursului, cunoaşte-i, fă schimb de cărţi de vizită.  Este mult mai uşor să ţii un discurs în faţa unor persoane cunoscute decât în faţa unor străini. 

3.    Învaţă-ţi speech-ul

              Învaţă-ţi foarte bine discursul. Documentează-te bine înainte de a-l scrie şi revizuieşte-l ori de câte ori consideri că e necesar. 

Dacă nu îţi cunoşti discursul foarte bine te vei simţi inconfortabil, iar starea de tensiune va creşte.  Cunoscând bine ce ai de spus vei putea să te concentrezi şi asupra altor elemente importante, precum: intonaţia vocii, mimică, feedback-ul auditorului. 

4. Exersează-ţi discursul în faţa oglinzii         

              Exersează-ţi discursul stând într-o poziţie verticală, utilizând suportul pregătit, în faţa oglinzii. Poţi chiar să îţi îmbraci şi hainele pe care urmează să le porţi. Astfel te vei vedea cu ochii tăi în ipostaza de a ţine un discurs.  Analizează-ţi intonaţia, gesturile şi mimica. Vocea ta trebuie să fie puternică, clară şi hotărâtă, gestica trebuie să fie discretă şi în concordanţă cu ceea ce exprimi.  

5. Gândeşte-te că auditorul tău vrea ca tu să reuşeşti

              Oamenii care te vor asculta nu sunt acolo pentru a îţi vâna greşelile, ci pentru a afla lucrurile interesante pe care le ai de împărtăşit. În nici un caz nu vor să dai greş.

Auditorul tău vrea ca tu să ai un discurs interesant, motivant şi informativ. Vor să cunoască lucruri noi şi interesante, să îi motivezi şi să le câştigi încrederea şi simpatia şi să le stimulezi dorinţa de a acţiona.

6. Nu îţi cere scuze

              Dacă vei spune auditoriului că ai emoţii sau îţi vei cere scuze pentru anumite probleme ce crezi că pot apărea pe parcursul discursului îţi vei tenta publicul să îţi vâneze greşelile, lucru pe care nu l-ar face dacă nu le-ai atrage tu atenţia. 

              Nu porni într-un discurs de pe o poziţie inferioară publicului tău pentru a nu-ţi asigura eşecul.  Tratează-ţi publicul ca pe un egal şi îi vei câştiga respectul şi mai ales atenţia

7.    Relaxează-te

              În seara dinaintea discursului realaxează-te. Îţi poţi descărca tensiunile făcând exerciţii uşoare, o baie fierbinte şi servind o cină uşoară. Odihneşte-te bine în noaptea dinaintea discursului deoarece în mod sigur nu doreşti să apari în faţa auditorului încercănat şi obosit.

8.    Concentrea-te pe mesajul pe care îl transmiţi

              Concentrează-te pe mesajul pe care vrei să îl transmiţi şi pe imaginea pe care vrei să o proiectezi asupra auditorului. 

              Nu doreşti ca oamenii în faţa cărora vorbeşti să vadă un individ speriat, anxios, nesigur pe ceea ce spune, ci doreşti să proiectezi imaginea unui om de succes, sigur pe informaţiile pe care le transmite şi pe cunoştinţele pe care le posedă. 

9.    Transformă-ţi emoţiile în energie pozitivă

Stăpâneşte-ţi emoţiile şi transformă-le în entuziasm. Vei conferi încredere publicului tău şi îţi vei asigura succesul. 

10. Îmbunătăţeşte-ţi abilităţile

              Nu în ultimul rând, ţine minte că experienţa îţi crează încrederea. Participă la seminarii şi workshop-uri de public speaking unde vei avea şansa de a învăţa şi exersa noi tehnici discursive de la cei mai buni din domeniu. Crează-ţi un plan de instruire şi ţine minte că în susţinerea unui discurs de succes participă multe elemente precum: mimica, gesturile, inteligenţa emoţională, simţul umorului, empatia, etc. Toate acestea le poţi învăţa investind continuu în pregătirea şi formarea ta.

Ştii să te faci ascultat? Vorbitul în public

Teama de a vorbi în public nu este un lucru rar întâlnit. Într-adevăr, există oameni care se nasc cu talentul de a capta atenția unui număr mare de persoane și care se simt bine sub ochii unui public numeros, dar nu există nici o aptitudine care să nu poată fi deprinsă prin  exercițiu. 

              Senzaţia de panică generată de atenția oferită de ceilalţi în momentul susținerii unui discurs nu este o barieră de netrecut. Variabilele de care depinde aceasta senzație sunt strict legate de definirea clară a următoarelor aspecte: cine ești, ce faci, ce ai de spus, cine este publicul tău și, de asemenea, de cum să (te) comunici în cel mai scurt și interesant mod posibil. 

                             Cele mai elementare lecții de branding personal îți impun de la primele rânduri să te cunoști cât mai bine posibil și să îți delimitezi clar atuurile, poziționarea, obiectivele și ceea ce te individualizează. Orice om de afaceri, orice manager, freelancer, etc trebuie să aibă capacitatea de a se prezenta într-un timp foarte scurt și fără să plictisească publicul.            

              Este de la sine înţeles că orice deprindere are nevoie de timp, iar vorbitul în public nu face excepție de la această regulă. 

              Potrivit articolelor de specialitate, vorbitul în public ține în primul rând de trei aspecte: atitudine, informaţie, mod de prezentare, toate trei având aceeași pondere. 

              Este extrem de dificil pentru oricine să capteze atenția unui public larg dacă va lăsa emoțiile să se vadă și mai ales, dacă menționează cât de stresat este de faptul că se afla în fața tuturor. În acest mod nu vei câștiga compasiunea celor din sală, cel mult vei arata cât de nesigur ești pe puterea ta de convingere și pe cât de interesant este ceea ce ai tu de spus.

              Cu cât atitudinea ta faţă de public este mai deschisă și mai caldă cu atât le vei permite celor din fața ta să relaționeze mai bine cu tine. Lasă audiența să interacționeze și tratează-i în mod egal și, cel mai important, ca pe egali cu tine.

              Aroganţa este inamicul numărul unu în stabilirea unei atmosfere lejere în momentul susținerii unui discurs. Nici o atitudine mult prea umilă nu te ajută. A arăta că te consideri inferior celor cărora le vorbeşti înseamnă pentru un public, în special pentru cel format din oameni de afaceri, că nu merită să își irosească timpul pentru că nu le-ai fi de nici un folos. 

              O cunoaştere detaliată a tot ceea ce vrei să transmiţi este esenţială. Dacă tu reuşeşti să scrii în 100 de pagini ceea ce poţi să faci, ştii să faci, ai vrea să faci, în mod clar vei putea expune aceasta şi în 3 minute de discurs. Dacă eşti stăpân pe toate informaţiile pe care trebuie să le transmiţi vei şti ce să le spui celorlalţi ca să îi convingi să vină mai târziu să ceară restul informaţiilor despre tine şi activitatea ta.

              Nu face abuz de termenii de specialitate. Dacă ştii cui te adresezi, formulează-ţi replicile în conformitate cu limbajul lor, pentru că oricine este reticent în faţa cuiva care pare că doreşte să îi dea lecţii.

              În formarea imaginii tale personale te vei lovi de foarte multe aspecte ale propriei persoane pe care îţi vei dori să le schimbi. Este vorba despre lucruri care în mod normal sunt insesizabile din punctul tău de vedere, dar pe care un public avizat le va remarca în mod sigur.

              Renunţă la ticuri, chiar dacă foarte multe dintre ele te ajută să treci de senzaţia de panică despre care vorbeam mai devreme. Frământarea mâinilor, învârtirea pixurilor, creioanelor, balansarea de pe un picior pe celălalt, dăunează grav imaginii pe care o oferi.

              Postura ta trebuie să fie una cât mai degajată, pentru că dacă tu vei fi relaxat, vei transmite asta şi audienţei. Le oferi astfel încredere arătându-le că te simţi bine în prezenţa lor şi le vei permite să empatizeze cu tine mult mai uşor. Ai mare grijă la vestimentaţie!

              Informează-te din timp înainte de participarea la un eveniment şi asigură-te că ştii foarte bine ce tip de eveniment este, ce oameni vor fi prezenţi şi alte detalii de acest tip, pentru a te asigura că nu vei ajunge la o cină oficială îmbracat în costumul tău de tenis.

              Un costum neutru, însă, pe cât de potrivit ar părea pentru orice ocazie nu trebuie să iţi devină uniformă. Vei reuşi doar să te pierzi în mulţime şi să nu fii deloc remarcat.

About the author