Modulul nr. 13

Subiect Progress:

SPIRITUL ORGANIZATORIC

  • Publicul este influenţat de ambianţa în care se află, în care este ţinut. Fiecare detaliu este interpretat la nivel conştient şi inconştient de către ascultător.
  • Chiar dacă ai în jurul tău o echipă care se ocupă de tot ce înseamnă organizare, este bine să vezi tu însuţi sala înainte de discurs. Asta te ajută şi pe plan emoţional.

Ascultătorii te consideră pe tine principalul responsabil pentru orice neplăcere privind organizarea. Tu eşti în faţă, tu eşti vinovat de organizare, ambianţă şi întregul mers al lucrurilor din punct de vedere al publicului. Tu vei fi felicitat în primul rând dacă totul iese bine şi va trebui să dai socoteală (şi o să dai cu siguranţă) dacă ceva nu merge bine. Publicul ţi le pune pe toate ţie în cârcă. Aşa că ai grijă la organizare.

  • Este important ca ascultătorii tăi să stea cât mai în confort posibil. 
  • Ai grijă ca aerul din sală să fie ventilat, oxigenat, sala sa aibă o bună aerisire. Lipsa oxigenului şi căldura excesivă moleşeşte, induce auditoriului o stare de somnolenţă şi îl face să nu mai fie atent.
  • Temperatura în sală ar fi bine să fie undeva între 18-21 grade Celsius.
  • Sala să fie bine luminată. Lumina care te luminează pe tine trebuie să vină şi din faţă. Dacă lumina vine de sus, îţi pune faţa în umbră şi ascultătorii tăi nu vor mai putea citi pe faţa ta trăsăturile şi atitudinea.
  • Scaunele să fie comode. Ascultătorii să fie aşezaţi, pe cât posibil, în semicerc, să se poată vedea unii pe alţii la o distanţă confortabilă. Nici întrun caz, dacă sala este mare şi ascultătorii puţini, aceştia nu vor fi lăsaţi să stea împrăştiaţi prin sală. Vor fi rugaţi să se aşeze cât mai aproape de tine şi unii de alţii.
  • Dacă vorbeşti unui număr mic de oameni vei face prezentarea într-o sală mică şi nu urca pe scenă sau podium. Vorbeşte-le de la acelaşi nivel la care se află ei aşezaţi. Vorbeşte-le cât mai direct, aproape ca şi cum aţi fi la o discuţie.
  • Îmbracă-te corespunzător, adaptat tipului de discurs şi auditoriului. Îmbrăcămintea să fie comodă, îngrijită şi curată (despre aceste lucruri vei găsi amănunte şi în capitolul „Îmbrăcămintea”)
  • Este bine sa ai la îndemână un pahar cu apă plată la temperatura camerei (atenţie la apa rece, îţi poate afecta corzile vocale). Un pahar cu apă îţi potoleşte setea şi te poate scoate din multe încurcături. Poţi bea apă când ţi se usucă buzele dar mai ales când ai emoţii, căci îţi poate regla respiraţia.
  • Apari în faţa publicului zâmbind, jovial, încrezător - publicul trebuie să vadă şi să simtă că te bucuri că te afli acolo.
  • Fii odihnit când apari în faţa publicului. Scuzele şi explicaţiile tale că nu ai dormit, că a trebuit să faci diverse lucruri nu fac decât să arate că acele lucruri sunt pentru tine mai importante decât starea ta în faţa publicului.
  • Ar fi de preferat ca sala în care ţii discursul să nu aibă ferestre care dau spre stradă, spre plajă, spre locuri unde lumea este în mişcare, pentru că atrage involuntar sau chiar voluntar atenţia ascultătorilor tăi. Este mai bine, în acest caz, să trageţi perdelele şi să asiguraţi lumină artificială suficientă.
  • De asemenea, este bine ca personalul care ajută la bunul mers al organizării să nu se plimbe inutil prin sală în timpul discursului, deoarece orice mişcare distrage atenţia. La fel, este bine este ca persoanele întârziate să fie introduse în sală prin partea din spate, din acelaşi motiv.
  • Pentru a asigura condiţii optime, sala trebuie să fie cu pereţii groşi, izolată fonic. Nu are rost să vă mai spun ce am păţit când am ţinut un discurs la o pensiune, undeva la munte, iar o echipă de constructori lucrau de zor în camera vecină.
  • Când ţii discursuri în locuri improvizate, nu te aşeza cu spatele spre un loc gol. Vei părea mai mic şi discursul tău mai neînsemnat. Nu te aşeza cu spatele spre o grămadă de scaune stivuite unele peste altele: acest decor creează auditoriului o impresie dezolantă ce se va transfera asupra ta. De aceea este important să vezi sala cu o zi înainte de discurs, pentru a putea remedia anumite lucruri şi chiar pentru a te ajuta sa te îmbraci corespunzător. 

De exemplu dacă vei fi nevoit să vorbeşti având în spate un perete complet albastru, atunci nici întrun caz nu te vei îmbrăca tot în albastru, pentru că ascultătorii din spate vor face eforturi să te vadă. Cere organizatorilor să vezi locul unde vei ţine discursul ca să nu ai emoţii neştiind ce te aşteaptă.

  • În măsura în care se poate, este bine ca să fii singur pe scenă în timpul prezentării. Dacă pe scenă mai sunt şi alte persoane, alţi vorbitori care îşi aşteaptă rândul, atenţia publicului va fi distrasă de orice mişcare, gest ale acestora. Dacă în prezentarea ta este nevoie de o asistentă, aceasta trebuie instruită să nu facă plimbări şi mişcări inutile.

Aşa că, atenţie la animaţia din jurul tău, tu eşti cel care trebuie să anime publicul pentru că făcând-o altul, tu vei fi dezavantajat.

ÎMBRĂCĂMINTEA – ȚINUTA

Ca şi vorbitor eşti judecat, catalogat şi etichetat de către publicul tău la fel de mult, în mod egal după cum arăţi şi te prezinţi în faţa lui cât şi după ceea ce spui.

Înainte de a începe să vorbeşti, eşti respins sau acceptat de către public în funcţie de atitudinea şi îmbrăcămintea pe care o porţi.

Din păcate sau din fericire, când ţii un discurs, lucrurile mărunte sau cele pe care le consideri tu mărunte au un rol esenţial în captarea încrederii.

Mulţi consideră că acestea sunt chestiuni nesemnificative faţă de conţinutul şi modul de prezentare al discursului. Da, aşa este, dar aceste lucruri îţi sporesc considerabil şansa de a avea succes.

Este important de reţinut că în acest domeniu haina îl face pe om şi mai ales pe femeie. A fi îmbrăcat bine, cu gust, te face să te simţi mai bine şi mai încrezător în tine însuţi.

Totodată, când ţii un discurs, înfăţişarea ta, îmbrăcămintea pe care o porţi va fi adaptată evenimentului la care vorbeşti, va fi adaptată auditoriului precum şi stilului tău.

Aceasta este o carte despre vorbitul în public şi nu intenţionez să tratez exhaustiv acest subiect. Vreau doar să te fac să conştientizezi importanţa ţinutei tale.

Modul în care alegi să te îmbraci arată atitudinea pe care o ai faţă de tine însuţi şi faţă de publicul tău, cât de mult te respecţi şi îl respecţi si arată importanţa pe care o acorzi publicului.

O recomandare importantă pe care vreau să o fac este că îmbrăcămintea pe care o porţi trebuie să fie în primul rând comodă (inclusiv pantofii), să îţi vină bine. Îmbrăcămintea pe care o porţi să nu curgă de pe tine, să fie curată, călcată şi cu toţi nasturii la locul lor.

Nu uita de temperatura din sală. În majoritatea locurilor este foarte cald, la care dacă mai adaugi şi căldurile care ar putea să te cuprindă cu ocazia ţinerii discursului, este recomandabil să te îmbraci puţin mai subţire decât ai face-o în mod normal.

Nu îţi asuma riscul de a te îmbrăca pentru prima dată cu o haină sau pantofi noi, pentru că acelea ar putea să te incomodeze şi să te facă să nu te simţi în largul tău.

În alegerea ţinutei trebuie să ţii cont de evenimentul şi locul unde are loc acesta. Într-un fel te vei îmbrăca dacă prezinţi un discurs la o nuntă, la un dineu şi altfel pentru o prezentare la un team-building pentru o companie, undeva, la munte.

Daca ţii un discurs la un eveniment la care actorul Principal este o altă persoană, sărbătoritul, gazda, mirele, mireasa, este bine sa nu te îmbraci în aşa fel încât să-i pui în umbră pe cei sărbătoriţi.

Dacă eşti femeie, nu te îmbrăca extravagant sau foarte sexi. Un decolteu foarte adânc, umerii dezgoliţi şi o rochie mulată face ca auditoriul să nu mai fie concentrat pe ce spui şi totodată rişti să nu fi luată în serios. De asemenea, bijuteriile şi machiajul ar trebui să fie cât mai discrete.

Nu purta diferite obiecte în buzunare (telefoane, pachete cu ţigări, chei, pixuri etc).

Aranjează-ţi părul, tunde-l, coafează-l, piaptănă-l (după caz), de preferinţă cât mai normal, mai clasic, în afară de situaţia în care vrei să atragi atenţia doar prin asta.

Deci, în concluzie trebuie sa te îmbraci şi să arăţi bine dacă vrei să iasă bine.

Aşadar, gândeşte-te care este imaginea pe care vrei să o transmiţi prin înfăţişarea ta publicului.

La început publicul, mai ales atunci când te vede pentru prima dată în faţa lui, nu are de la ce porni, când îşi face prima impresie despre tine, decât atitudinea, ţinuta şi îmbrăcămintea ta.

Când te îmbraci pentru a apărea în faţa publicului, gândeşte-te la impresia pe care vrei să o faci, la ce vrei sa transmiţi celor care te văd şi te ascultă. Pentru asta este bine să te pregăteşti din timp, să porţi hainele cu care vei apărea în faţa publicului. Acest lucru te ajută să te obişnuieşti cu hainele pe care le vei purta, în cazul în care sunt noi şi nu le-ai mai purtat niciodată.

Am cunoscut un domn foarte activ şi bun gospodar care a candidat la un post de primar într-o comună. Acesta era teribil de agitat când trebuia să se îmbrace la costum şi cravată şi nu reuşea să se concentreze la ceea ce spunea. Nu era în apele lui. Nu putea fi natural datorită costumului, el nefiind obişnuit să poarte costum decât de două, trei ori pe an, când mergea la biserică sau la o nuntă.

De aceea, subliniez încă o dată, este foarte important să te simţi bine, natural în hainele, în ţinuta pe care o vei purta în timpul discursului. Altfel, aceste aspecte îţi vor distrage atenţia.

Când prezinţi un discurs, toată atenţia trebuie canalizată asupra publicului şi a ceea ce transmiţi, nu asupra ta şi a ţinutei tale. Dacă începi să te întrebi: „Oare îmi stă bine costumul ăsta pe mine?”, „Oare o să îmi crape rochia pe care o port şi pe care am luat-o cu două numere mai mici până la sfârşitul discursului?”, atunci sunt şanse mari ca discursul tău sa fie compromis.

La fel cum ţi-ai pregătit discursul, l-ai repetat şi te-ai filmat în timp ce îl repetai, îţi recomand să faci repetiţie în faţa camerei de filmat cu ţinuta pe care o vei purta la prezentare. Roagă pe cineva de încredere (ar fi de preferat de specialitate) să te consilieze. Nu toată lumea se pricepe la haine, stil şi modă, deşi mulţi cred asta.

Pentru a obţine sfaturi legate de haine şi pentru a-ţi îmbunătăţi stilul şi aspectul personal, există o mulţime de specialişti, stilişti, consilieri de modă în magazinele de specialitate precum şi consultanţi de imagine care te pot consilia.

Lucruri de care ar fi bine să ţii cont când îţi alegi ţinuta cu care vei apărea în faţa publicului tău:

  • Poartă haine de calitate. Chiar dacă sunt mai scumpe, acestea îşi merită banii. Hainele de calitate îţi îmbunătăţesc considerabil impactul asupra publicului. Hainele ieftine, fiind în general de mai slabă calitate, se  uzează mai repede.
  • Ia în considerare o ţinută clasică care nu se învecheşte, este tot timpul la modă şi te face să arăţi bine.
  • Ai grijă ca hainele să îţi vină bine, să ţi se potrivească perfect. Dacă nu ţi se potrivesc cele din magazine, ajustează-le la un croitor sau fă-ţi haine la comandă. Făcându-ţi haine la comandă, vei beneficia şi de consultanţă de specialitate. Evită hainele prea strâmte, prea largi sau prea lungi.
  • Asortează hainele pe care le porţi. Acestea trebuie să se potrivească unele cu altele pentru a crea un efect general, de ansamblu, corespunzător cu imaginea pe care vrei să o proiectezi. Asortează culorile hainelor cât şi tipul acestora. Nu poţi asorta la o rochie business nişte pantofi sport, chiar dacă aceştia se asortează ca şi culoare. Asortează hainele şi cu culoarea tenului tău. Asortează-ţi geanta şi chiar umbrela.
  • Accesoriile te pot ajuta foarte mult sau pot strica totul. Accesoriile sunt acele detalii care vorbesc despre tine la fel de mult ca întreaga ţinută. Ai grijă ca accesoriile, cureaua, cravata, geanta, şosetele, mănuşile, căciula, pălăria, umbrela, bijuteriile să nu-ţi strice imaginea ci să te scoată în evidenţă. Totul depinde de tine şi de cât de bine ştii să le asortezi, să le integrezi în imaginea de ansamblu a ţinutei tale.
  • Pentru bărbaţi, un simplu cercel în ureche sau în nas, care poate părea, în aparenţă, banal, poate să facă publicul să te privească cu alţi ochi, mai ales dacă tu ţii un discurs unor directori dintr-o corporaţie.
  • Pentru femei, bijuteriile exagerate şi bătătoare la ochi, hainele mulate şi un decolteu adânc, un machiaj exagerat şi neadaptat momentului, nişte pantofi cu toc cui pe care cu greu reuşeşti să îţi ţii echilibrul, toate acestea sar putea să nu-ţi aducă un impact pozitiv atunci când trebuie sa ţii un discurs. Te poţi trezi că nu eşti luată în serios datorită ţinutei tale, deşi discursul tău este foarte bun. Nu mai vorbim că o astfel de ţinută, de cele mai multe ori, este şi de prost gust şi denotă lipsă de educaţie, de stil şi lipsă de respect faţă de public.
  • Hainele trebuie să fie bine şi corect călcate. Sunt cămăşi care nu se calcă cu dungă. Totodată, am văzut vorbitori având pantaloni călcaţi cu două dungi, parcă era o linie de cale ferată etc.
  • Manşetele şi gulerele, ca de altfel toată ţinuta, trebuie să fie călcate, curate şi fără urme de uzură fizică şi morală.
  • Atenţie la petele de pe cravată, cămaşă, costum, rochie, la cureaua care trebuie să fie asortată, să nu fie uzată. Pe curea se observă, dacă este uzată, urmele de la evoluţia burţii tale: se creează o bătătură urâtă în zona închiderii cataramei.
  • Pantofii trebuie să arate bine, să nu fie uzaţi, rupţi şi nefăcuţi.

Totodată, trebuie să fie comozi şi asortaţi ţinutei.

Verifică lungimea mânecilor de la haină (mâneca cămăşii trebuie să se vadă unu-doi centimetri de sub haină) şi lungimea pantalonilor, care nu trebuie să facă mai mult de una-două cute deasupra pantofilor când stai în picioare.

  • Şosetele să fie lungi, pentru a nu lăsa să se vadă, când te aşezi picior peste picior, părul de pe picioare. Este recomandat ca acestea să fie de culoare închisă şi asortate ţinutei. Cred că nu are rost să mai discutăm cum arată cineva într-un costum impecabil de sub care se văd din când în când nişte şosete de culoare roz cu floricele sau chiar de culoare albă.

Nu uita de toaleta personală când trebuie să apari în faţa publicului şi nu numai atunci.

Părul trebuie să fie spălat, aranjat, coafat, tuns, fără grăsime şi mătreaţă care să îţi cadă pe costumul tău negru. Dacă tot suntem la tuns, atunci tunde, dacă este cazul, şi părul din urechi, nas şi sprâncene. Proaspăt ras, sau dacă porţi barbă sau mustaţă, aceasta trebuie aranjată. Manichiura trebuie făcută la zi, în nici un caz nu  poţi apărea având unghiile roase. Tenul trebuie curăţat şi machiat, dacă este cazul. Respiraţia să fie proaspătă.

Toate cele enunțate au scopul de a-ţi arăta cât de importantă este îmbrăcămintea pentru un vorbitor şi să îţi trezesc apetitul pentru a reflecta puţin asupra acesteia. Dacă ai dubii în ceea ce priveşte ţinuta, apelează la un consultant de specialitate sau la un consilier de imagine.

Ținuta este foarte importantă, şi partea frumoasă este că aici poţi să faci cea mai rapidă schimbare, îmbunătăţire dacă este cazul. De cele mai multe ori, schimbându-ţi ţinuta ţi se va schimba şi atitudinea. O ţinută adecvată îţi dă mai multă prestanţă şi încredere în tine. Ţinuta are şi un efect psihologic benefic pentru tine, asta pe lângă imaginea pe care o proiectezi asupra publicului tău.

ZÂMBETUL ȘI ENTUZIASMUL

Dacă eşti entuziast şi vesel, lumea te urmează. Atitudinea şi starea ta în faţa auditoriului tău este extrem de importantă pentru ca discursul tău să îşi atingă scopul.

Reţine: entuziasmul autentic creează legătura cu auditoriul. Nu te preface, deoarece auditoriul te simte. 

Entuziasmul şi energia face ca oamenii să se adune în jurul tău, să fie electrizaţi de cele spuse de tine şi să creadă în tine.

Auditoriul doreşte un vorbitor viu, plin de vitalitate şi pozitiv în gândire, care să îl inspire.

Un mijloc de comunicare important este zâmbetul. Acesta are un efect pozitiv asupra ascultătorilor tai.

Aici vorbim despre zâmbete naturale, calde, normale, nu zâmbete la comandă, artificiale, care de fapt nici nu sunt zâmbete, sunt rânjete.

Auditoriul tău se înviorează aproape instantaneu când îi zâmbeşti, de aceea, dacă nu eşti obişnuit să zâmbeşti, ai face bine să începi să îţi creezi acest frumos şi benefic obicei. Zâmbeşte cât mai mult şi mai des.

Am spus că zâmbetul este benefic pentru că aşa şi este. Zâmbetul este deosebit de benefic în primul rând pentru tine, ca şi persoană, şi pentru sănătatea ta – şi aici nu vreau să intru în amănunte medicale şi psiho - sociale şi să îţi enumăr zecile de beneficii pe care ţi le aduce un zâmbet.

Zâmbeşte chiar acum, iar dacă ai la îndemână o oglindă, zâmbeşte ca să vezi că zâmbetul te face să arăţi mult mai bine. Şi cred că este o idee bună să începi să exersezi zâmbetul în faţa oglinzii. La început, ţi se va părea caraghios, dar pe măsură ce începi să reînveţi să zâmbeşti, va dispărea încruntarea de pe faţa ta, colţurile gurii se vor ridica şi vei începe să fii mai optimist, să îţi schimbi atitudinea şi să ai mai multă încredere în tine.

Zâmbetul pentru un vorbitor arată că este sigur pe el şi mai arată că este sincer.

Reînvaţă să zâmbeşti şi să te bucuri de viaţă, să te bucuri de bucuria pe care o aduci ascultătorilor tăi, zâmbeşte şi fii fericit că ai ocazia să fii în faţa lor.

Un zâmbet nu costă nimic, dar un zâmbet poate face minuni.

AUDITORIUL

Auditoriul despre care am tot vorbit şi voi mai vorbi în această carte este format din oamenii cărora le este adresat discursul tău.

Fără auditoriu nu există oratori şi nici discurs. Scopul tău, ca vorbitor public, ca orator este să influenţezi într-un anumit mod, prin discursul tău, auditoriul, altfel de ce ai mai ţine discursul?

Reacţia ascultătorilor tăi la discursul pe care l-ai prezentat îţi arată dacă discursul tău a avut succes sau dacă ai vorbit singur şi degeaba.

De aceea, este important să îţi cunoşti foarte bine auditoriul, pentru că indiferent de tipul prezentării tale, discursul trebuie să ţină cont de trăsăturile auditoriului.

Ar fi bine să nu ai idei preconcepute despre auditoriul tău. Nu presupune niciodată nimic despre el, evită să îl etichetezi.

Când îţi studiezi auditoriul, o faci de preferat înainte de a-ţi pregăti discursul şi ţine cont şi de următoarele aspecte:

  • Vârsta (media de vârstă, tineri, bătrâni)
  • Sexul (dacă sunt mai multe femei sau dacă sunt şi bărbaţi şi femei care este ponderea fiecăruia în auditoriu).
  • Numărul ascultătorilor: într-un fel este când vorbeşti în faţa a trei oameni şi altfel în faţa a trei mii de oameni.
  • Cum sunt îmbrăcaţi ascultătorii tăi (dacă toţi sunt în bermude, tu nu ar fi bine să apari îmbrăcat la patru ace).
  • Încearcă să afli ce părere şi ce stiu viitorii tăi ascultători despre subiectul pe care urmează să îl incluzi în discursul tău.
  • Află dacă auditoriul tău îţi va fi ostil şi fii pregătit (acest lucru se întâmplă mai ales în cadrul discursurilor politice).
  • Interesează-te despre locul şi locaţia unde vei ţine discursul, pentru a putea da exemple şi teme locale, dar şi pentru a putea evita altele care pentru cei prezenţi ar putea avea alte conotaţii. Vezi care este situaţia politică locală şi ţine cont de ea. Totodată, locul este important şi din prisma organizării, a transportului, cazării, ajunsului la timp (amănunte despre aceasta vei găsi şi în capitolul „Spiritul organizatoric”).
  • Este important să ştii din timp dacă discursul trebuie să îl ţii în aer liber şi să te pregăteşti ca atare.

O altă greşeală pe care o fac unii vorbitori este concentrarea pe propria persoană şi nu pe auditoriu. Unii vorbitori sunt interesaţi în primul rând să impresioneze, să obţină doar un feedback pozitiv, favorabil. Ei îşi pun întrebarea de ce nu îi ascultă oamenii, de ce nu îi pasă nimănui de ce spune el. Pentru un astfel de vorbitor nu este cel mai important publicul, ci propria lui persoană, şi acesta nu reuşeşte să stabilească o relaţie de conectare, de influenţare a propriului public.

Această greşeală apare în mod frecvent la vorbitorii începători, imaturi. Când spun imaturi mă refer la imaturitatea în ceea ce priveşte vorbitul în public.

În mintea şi sufletul fiecărui om există o dorinţă, uneori evidentă, alteori mascată, de a se simţi important. Dar pentru unii, de la importanţă la aroganţă nu este decât un pas.

Un vorbitor matur, înţelept şi cu experienţă se concentrează în primul rând asupra auditoriului şi încearcă să se conecteze cu acesta, să îl influenţeze întrun anumit mod, prin discursul său.

Atunci când aroganţa şi ego-ul vorbitorului devin necontrolate, discursul nu mai are priză la public, chiar dacă acesta este foarte bun. Contează la fel de mult, au uneori chiar mai mult atitudinea vorbitorului faţă de ascultători decât conţinutul discursului.

About the author